ITV Creative Festival!

Pijl om naar beneden te gaan

Geplaatst op: 09/05/2022

Vier weken lang organiseerden we voor iedereen die werkzaam is bij ITV Studios Netherlands het ITV Creative Festival waarbij uiteenlopende activiteiten, workshops en sprekers centraal stonden. Creativiteit is naast het personeel namelijk één van de belangrijkste waardes binnen ons bedrijf. 

Week 1

De maand werd afgetrapt met een kick-off onder het genot van een heerlijk ontbijtje. Deze week startte een groep collega’s – met normaal gesproken een heel ander takenpakket – met een traject om een volledig eigen format te ontwikkelen. Machiel Hofman, Creative Director van Vrienden van Amstel Live en The Streamers, kwam langs om op inspirerende wijze bij ons spreken over het ontstaan van deze twee gigantische evenementen en sloten we de week af met decorontwerper Ronald van de Bersselaar. Hij vertelde ons meer over zijn vak wat hij al 30 jaar uitoefen; het ontwerpen van decors voor televisie.In Nederland zijn onder andere de decors van Weet Ik Veel en Beat The Champions zijn paradepaardjes. 

Week 2

In week twee werden we uitgedaagd door onze collega’s Nicolas Ocheda en David van Batenburg van de afdeling Design met een Photoshopcursus. Wat betreft inspiratie zat het ook goed, het was bijzonder dat Jacomien Nijhof (Head of Originals bij Amazon Studios Prime Video) en Annelies Sitvast (Head of Unscripted Originals bij HBO Max) gezamenlijk aanschoven voor een interactieve Q&A-sessie. Alle prangende vragen konden gesteld worden. De kunstenaar Street Art Frankey – bekend van zijn straatkunst in Amsterdam, zoals het beeld van André Hazes op de Dam – inspireerde onze collega’s om met andere ogen te kijken naar de wereld, de medemens en het ITV kantoor. Na afloop was de street art van onze ITV collega’s door heel het kantoor te zien.

Er werd tijd ingeruimd voor een Office Runthrough. De afdeling Development & Sales is continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe formats, maar je weet pas of iets in de praktijk net zo leuk is als op papier als je het veel test. Onze collega’s kregen de primeur en mochten het uittesten zonder dat ze wisten waar ze aan begonnen… Was het een succes? Dat zul je misschien wel snel genoeg merken, want met de fantastische feedback maken we nog één kleine slag en gaan we het format bij diverse zenders aanbieden. We konden van deze week nagenieten met de speciaal opgenomen podcast door Managing Director Karin de Groot en COO Edwin van der Veen onder leiding van Jamai Loman met als onderwerp; creativiteit! 

Week 3

De derde week gaf Jesse Bleekemolen het startsein, onze ITV Studios Netherlands Drama collega nam ons mee in het ontwikkelen van scripted drama series en legde ons uit wat het verschil is tegenover non-scripted content. ITV Studios Netherlands heeft veel kennis in huis, dat bleek ook maar weer met quiz queen Queenie Ram die ons de basisregels voor het opstellen van quizvragen én antwoorden bijbracht. Het bedenken hiervan voor programma’s als Beat The Champions, Oh, Wat Een Jaar! en Weet Ik Veel bleek is een vak apart, dit hebben we nu zelf ook ondervonden. De creativiteit binnen ITV Studios Netherlands staat niet stil en dat hebben we terug gezien in de ‘laaghangend fruitboom’ die de afgelopen maand te vinden was in onze lobby. Veel formats starten met een simpel idee of vertrekpunt. Soms zijn die eigenlijk erg voordehandliggend, maar je moet er maar net op komen. Daarom kan iedereen inspiratie in de boom ophangen. Hier plukken we letterlijk en figuurlijk de vruchten van! 

Als laatst deze week nam Commercieel Directeur Danny Damman ons mee achter de schermen van de Ziggo Dome. Eén van de meest succesvolle concert- en evenementenzalen van Nederland begon 13 jaar geleden als schets op een sigarenkistje en biedt tegenwoordig plek voor 17.000 bezoekers. Backstage kregen we naast fantastische anekdotes een sneak peak in de ruimtes die normaal voor bezoekers geheim blijven, zoals de kleedkamers en de backstage-kroeg. 

Week 4

In de laatste week stond niemand minder dan fotograaf William Rutten flitsend in ons kantoor voor een fotografie workshops. Met tips en tricks kunnen onze collega’s de prachtigste foto’s maken met hun telefoon. Say Cheese! Jezelf presenteren doe je de hele dag en vooral in ons vakgebied; bij het koffiezetapparaat, tijdens een casting of bij een pitch voor een nieuwe programma. Dalida de Graaf weet hier alles van en gaf onze collega’s handige handvatten om zichzelf krachtig te presenteren.

Nieuwe programma’s en formats schieten wereldwijd als paddenstoelen uit de grond. Onze collega Hanan Farahi is expert op het gebied van de parels en nieuwe trends in formatland. Zij vertelde ons over hoe één succesvol thema of onderdeel een scala aan programma’s kan veroorzaken en hoe deze verschillen in succes. Regisseur David Grifhorst is een van de grootste televisieregisseurs die ons land rijk is (o.a. The Passion en Oh, Wat Een Jaar!). Zijn liefde voor het vak werkt aanstekelijk, motiverend en vooral inspirerend, zo ook voor onze collega’s. 

Het ITV Creative Festival sloten we af met een pubquiz onder leiding van (Beat The) Champion Devrim Aslan. Onder het genot van een borrel een goede manier om deze maand af te sluiten. Het was een maand vol kritische vragen, nieuwe ideeën en ontdekkingen. Collega’s hebben elkaar geïnspireerd om creatief te zijn en te blijven, maar ook de externe sprekers hebben hier enorm aan bijgedragen. Voor ons vak is creativiteit cruciaal, op welke afdeling je ook werkt. We koesteren creativiteit door het gehele bedrijf. Het ITV Creative Festival is hier slechts een onderdeel van en zullen we blijven stimuleren. Het was een groot succes en zal zeker een vervolg krijgen! 

ITV Creative Festival collage